Vækstprojekt vil gøre Sjælland og Øerne til nyt hotspot for vandsport
Der er fart på vandsportsturismen på Sjælland og Øerne. En økonomisk indsprøjtning på en halv million kroner skal forvandle området til vandsportsmekka.
Det hele startede med en fiks idé om at skabe et hipt surfermiljø på den jyske vestkyst, som blev døbt Cold Hawaii, og lige siden har vandsporten her til lands haft vind i sejlene. Stand Up Paddle er på det nærmeste blevet en folkesport de senere år, og under coronaepidemien har danskere for alvor søgt ud under åben himmel, viser en undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Friluftsrådet.
Friluftsliv er hot i disse år, og det har fået vandsportsvirksomheder til at poppe op overalt på Sjælland og Øerne. Med mere end 8.000 kilometer kyststrækning er Danmark et slaraffenland for vandhunde, og vandsportsentusiasterne bliver flere og flere. Derfor har en lang række vandsportsvirksomheder på Sjælland og Øerne fået en økonomisk håndsrækning fra det EU-finansierede projekt Væksttur 20/21.
I alt har 12 virksomheder med vandsportsfokus fået støtte til alt fra konceptudvikling over digitalisering og markedsføringsstrategi fra Vækstprojektet. Målet er at styrke vandsportsturismen, inden Femern-forbindelsen står klar, og skabe et nyt vandsportsmekka på denne side af Storebælt.
Foto:MarineEvent
Bookingsystem har skabt vækst
Én af de vandsportsvirksomheder, der har fået støtte gennem Vækstturen, er MarineEvent ved Karrebæk Fjord.
Her udlejer makkerparret Thomas Hvitfeldt Hansen og Anders Cruckov Hansen blandt meget andet picnicbåde, SUP-boards og kajakker.
”Vi har nogle fine forhold på fjorden med lavvandede områder til SUP og en afmærket kanal, der går helt ind til Næstved. Det er beskyttet farvand, som er ideelt for nybegyndere,” forklarer Thomas Hvitfeldt Hansen.
Marineevent har sågar lejet en lille ø i fjorden til events, hvorfra man kan sejle om kap, rappelle ned af en klatremast og danse i et indianertelt. Og så har de anskaffet sig en tøndesauna, hvorfra man kan hoppe direkte i fjorden.
I 2021 var det dog særligt udlejningen af SUP-boards og picnicbåde, der var gang i.
Gennem Vækstturen har makkerparret fået støtte til at teste en række bookingportaler, og det har givet pote at skifte Mayland-kalenderen ud med et digitalt alternativt.
”Bookingplatformen har gjort vores liv meget lettere. Det har været svært at holde styr på alle de sms’er og mails, som folk sendte. Nu foregår det hele digitalt, og vi har mulighed for nemt at aflyse sejladser, hvis det en dag blæser for meget,” fortæller Thomas Hvitfeldt Hansen.
Som en ekstra bonus har flere fundet vej til Stejlepladsen, hvor MarineEvent både har udlejning og café lige ved siden af det nye streetfood marked.
”Vi vækstede 30 procent i 2021. Både SUP-boards og picnicbåde går som varmt brød,” fortæller Anders Cruckov Hansen.
Tilsammen har de 12 vandsportsvirksomheder fået knap 500.000 kr. i støtte til at udvikle deres forretning.
Sommerhusgæsterne er attraktive
MarineEvent ligger ideelt placeret i det populære sommerhusområde Karrebæksminde, som årligt trækker tusindvis af turister til, så købestærke familier og par er der rigeligt af.
Thomas Hvitfeldt Hansen og Anders Cruckov Hansen drømmer dog om at få endnu bedre fat i sommerhusgæsterne. De har nemlig opdaget, at der er gode penge at tjene på flerdagsturisterne.
”Dem, der holder en uges ferie, vil gerne have en masse oplevelser med hjem i bagagen. Når først vi har lejet dem en picnicbåd, er det nemt også at leje dem en cykel et par dage efter,” siger Anders Cruckov Hansen.
De to vandsportsvirksomheder LimeLight Watersports i Rødvig og Møn Surf er ikke en del af Vækstturen, men arbejder ligeledes målrettet på at gøre Destination SydkystDanmark til et vandsportsmekka for vandglade turister. Farvandene på Sydsjælland og Møn indbyder ganske enkelt til det.