Tyske turisters manglende kendskab til Sjælland og Øerne koster dyrt: Ny turismealliance vil skabe attraktiv topdestination
"Sjælland og Øerne er butikken med verdens bedste oplevelsesprodukter, som tyskerne tilsyneladende ikke kender til," siger Visit Sydsjælland & Møns direktør i kølvandet på ny analyse. Det vil turismealliancen SMA-Z ændre på.
Det står sløjt til med de tyske turisters kendskab til de største byer og attraktioner på Sjælland og Øerne uden for hovedstaden. Selv den geografiske placering af Sjælland og Øerne volder dem gevaldige problemer.
Det viser en ny analyse foretaget af Sjælland og Øernes nye turismealliance, der går under navnet SMA-Z* (Strategic Marketing Alliance Zealand).
77 pct. af de tyske respondenter i undersøgelsen har aldrig hørt om Gilleleje, og samme billede tegner sig for andre større feriebyer på Sjælland og Øerne. Eksempelvis kender syv ud af ti slet ikke strandbyen Marielyst og næsten seks ud af ti ikke vikingehøjborgen Roskilde. Til sammenligning står den danske hovedstad væsentligt klarere på tyskernes nethinde. Hele 87 pct. kender København i større eller mindre grad.
De tyske turisters kendskab til attraktionerne på Sjælland og Øerne er tilsvarende minimal. I alt 16 attraktioner fordelt over hele Sjælland og Øerne er de blevet præsenteret for i undersøgelsen, og den gennemsnitlige attraktion er blot kendt af 10 pct. Højdespringerne er Vikingeskibsmuseet i Roskilde (25 pct.) og Møns Klint (24 pct.), mens Dodekalitten på Lolland (4 pct.) og Sagnlandet Lejre (4 pct.) er blandt de mindst kendte attraktioner.
Tyskernes begrænsede viden om Sjælland og Øerne koster ikke alene turistbranchen øst for Storebælt dyrt i tabt omsætning, men også den danske samfundsøkonomi.
Det har SMA-Z-alliancen, som tæller de fem destinationsselskaber på Sjælland og Øerne uden for hovedstaden – Destination Sjælland, Visit Lolland-Falster, VisitFjordlandet, Visit Sydsjælland & Møn og VisitNordsjælland – samt VisitDenmark, Dansk Kyst- og Naturturisme, Erhvervshus Sjælland og Erhvervshus Hovedstaden, sat sig for at gøre noget ved frem mod åbningen af Femern Bælt-tunnelen i 2029. En tunnel, der kommer til at forbinde det lollandske fastland med det nordtyske, og skaber en helt ny portal mellem de to nationer.
”I øjeblikket er Sjælland og Øerne butikken med verdens bedste oplevelsesprodukter, som tyskerne tilsyneladende ikke kender til. Den fortælling skal og vil vi have ændret. Ellers ender vi med at blive en transportkorridor med tankstationer og iskiosker, og vi har ambitioner om meget mere end det,” siger Martin Bender, der er direktør i Visit Sydsjælland & Møn.
SMA-Z-alliancen er netop sat i verden for at stå stærkest muligt i kampen om de tyske turister, inden Femern Bælt-tunnelen står klar. Det indebærer en lang række indsatser frem mod 2029.
Først og fremmest en kortlægning af de tyske turisters adfærd, præferencer og deres viden om Sjælland og Øerne, som nu ligger klar. Næste skridt er bæredygtig forretningsudvikling af en lang række turismevirksomheder på Sjælland og Øerne, og endeligt skal markedsføringskræfterne forenes, og en helt ny kernefortælling om Sjælland og Øerne som samlet turistdestination udvikles.
Det er aldrig set før, at samtlige destinationsselskaber uden for København på den østlige side af Storebælt slår pjalterne sammen.
”Hvis vi bærer os begavet ad, så kan vi lave dansk turismeeventyr 2.0 – bare minus alle fejlene og al spildtiden,” siger Morten Jensen, direktør i Destination Sjælland, om samarbejdet.
Foto:Tage Klee
Et match made in heaven
En fælles identitet for den nye topdestination bliver afgørende i arbejdet med at få tyskerne til at vælge Sjælland og Øerne til som feriemål. Skellene mellem destinationer og kommunegrænser skal ganske enkelt udviskes. Men udviklingen skal ske i tæt samspil med og respekt for lokalmiljø, natur og borgere, understreger Morten Jensen fra Destination Sjælland.
”Kunsten bliver at ramme det helt perfekte sweet spot mellem dét, vi har og gerne vil kendes for, og dét, de tyske gæster efterspørger. Vi skal være tro mod vores dna og historie. Der skal værnes om vores unikke natur med kyster, fjorde og klinter, men turisterne skal have mulighed for at benytte dem. Kort sagt skal vi udvikle en turisme, som borgere kan leve med, og vi alle kan leve af. Den balance skal vi tage alvorligt. Borgerne skal have sympati for turismen.”
Derfor er det også en helt særlig type turist, SMA-Z-alliancen henvender sig til, fortæller direktør i VisitNordsjælland, Annette Sørensen.
”Det er helt afgørende, at det er de rigtige tyske turister, der finder vej til Sjælland og Øerne. Dem, der bruger badehåndklædet mere end én gang, dem, der sætter pris på, at morgenbuffeten er lavet af lokale råvarer, og dem, der værdsætter og værner om natur og miljø,” siger hun.
Netop de tyske natur- og friluftsturister er den gruppe, der udviser størst interesse for at besøge Sjælland og Øerne, viser undersøgelsen. De er kendetegnet ved, at de foretrækker en aktiv ferie i naturen. De har et højt forbrug, når de rejser, men er hensynsfulde forbrugere, som træffer bæredygtige valg.
Matchet er åbenlyst. Nu skal budskaberne ud over rampen. Om de charmerende små badebyer langs de rolige kyster. Om den rige danmarkshistorie med vikinger og middelalderslotte. Om den uspolerede natur, fjordene og de små øer. Om de lokale råvarer og store smagsoplevelser. Om alt det, tyskerne egentlig efterspørger, og topdestinationen allerede har på hylderne. Med andre ord det særegne, der adskiller Sjælland og Øerne fra andre rejsemål i Norden.
”Sjælland og Øerne står for kvalitet. Pommes frites-turismen lever i bedste velgående andre steder – vi repræsenterer et modtræk til den med gastronomi fra øverste hylde og masser af kulturelle og historiske oplevelser inden for kort afstand af hinanden,” understreger Annette Sørensen fra VisitNordsjælland.
Selvom tunnelen først åbner i 2029, er der ingen tid at spilde, hvis Sjælland og Øerne skal forløse turismepotentialet, mener Martin HH Bender fra Visit Sydsjælland & Møn.
”Den her omstilling er et langt sejt træk. Det kommer til at tage tid at få samarbejdet op at køre og få erhvervslivet med ombord, og indimellem vil vi føle, at vi skal bestige Mount Everest. Men hvis vi skal bide skeer med vores konkurrenter, så er det nu. Vi kalder det rettidig omhu,” slutter han.
Foto:Frame & Work
*Om SMA-Z
Strategic Marketing Alliance – Zealand (SMA-Z) er en ny, unik alliance, der har til formål at styrke turismen på Sjælland og Øerne og det strategiske samarbejde om analyse, markedsføring og udvikling mellem de fem destinationer uden for København; Visit Sydsjælland og Møn, VisitFjordlandet, VisitNordsjælland, Destination Sjælland og Visit Lolland-Falster. Derudover indgår VisitDenmark, Dansk Kyst- og Naturturisme, Erhvervshus Sjælland og erhvervshus Hovedstaden i projektet.
Visionen er, at Sjælland og Øerne som turismeområde skal stå stærkest muligt, når den faste Femern Bælt-tunnel åbner i 2029. Det skal ske gennem en fælles koordineret markedsføringsindsats og kernefortælling.
Projektet sigter efter at øge antallet af udenlandske turister, særligt de tyske, og der skal skabes et mere bæredygtigt turismeerhverv på Sjælland og Øerne gennem bedre udnyttelse af kapaciteten i en større del af året og gennem skærpelse af turismeproduktets miljømæssige bæredygtighed og appel over for især tyske, miljøorienterede rejsende.
Projektet er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget af analysebureauet Silverlining og er blevet besvaret af i alt 4.035 tyskere fra 11 forskellige delstater i april 2024. Undersøgelsen er gennemført blandt en stikprøve af den tyske befolkning, som enten har erfaring med eller interesse i ferierejser i Nordtyskland, Danmark, Norge eller Sverige.
Link til undersøgelsen: