Nyt oplevelsescenter på Stevns trækker overskrifter i hele verden
Nyheden om åbningen af det nye oplevelsescenter Stevns Klint Experience, der sætter UNESCO Verdensarven på Stevns i scene, er nået ud til over 200 mio. mennesker i kæmpe nationer som USA, Tyskland, Kina og Spanien. Stevns Klint Experience og VisitSydsjælland-Møn står bag.
202.433.986 mennesker i 23 lande har set Hendes Majestæt Dronning Margrethe II åbne det nye oplevelsescenter Stevns Klint Experience, der fortæller historien om dengang for 66 mio. år siden, hvor en asteroide ramte jorden og lagde et lag af støv og røg rundt om planeten, der dræbte alle dinosaurerne. Af alle steder på vores store planet er Stevns Klint det absolut bedste sted i verden at opleve sporene fra det livsomvæltende asteroidenedslag.
Flere af verdens største nyhedsbureauer og mest sete nyhedsprogrammer, heriblandt ABC News i USA, Reuters, AP, EuroNews og MSN, har de seneste uger fortalt om Stevns Klint Experience og det tynde lag fiskeler, der har givet Stevns Klint en plads på UNESCO’s Verdensarvsliste.
I samarbejde med Stevns Klint Experience har Destination SydkystDanmark produceret en såkaldt VNR (video news release) – det vil sige en pressemeddelelse i videoformat – som altså lige nu går sin sejrsgang i hele verden.
Foto:SydkystDanmark
I indslagene kan man høre studieværter og reportere fortælle på alverdens sprog: ”1 hora a sul de Copenhaga”, ”1 hour south of Copenhagen”, ”Eine Stunde südlich von Kopenhagen”.
”Vi gjorde det samme, da spydspidserne Skovtårnet og Holmegaard Værk åbnede. Det er med til at gøre vores internationale pressearbejde langt mere synligt og har en helt særlig gennemslagskraft. Men mest af alt siger det noget om, at man har ramt plet med Stevns Klint Experience og formået at udnytte UNESCO-udnævnelsen til fulde. Historien om Stevns Klint har bred international appeal,” siger Martin HH Bender, der er direktør i VisitSydsjælland-Møn.
I alt 28 internationale medier har bragt nyheden om Stevns Klint Experience – 11 af dem kan ses worldwide. Heriblandt Yahoo.com, der er nr. 1 i USA og nr. 6 i verden, og EuroNews, der er den mest sete 24 timers nyhedskanal i Europa, fordi den udgives på 17 sprog.
Tæller man genudsendelser med, er seertallet mindst 239 mio. Udover USA er nyheden om det imponerende oplevelsescenter nået hele vejen til England, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien, Spanien, Indien, Sydkorea, Kina og Canada.
På Stevns Klint Experience har direktør Steen Bonke Sørensen svært ved at få armene ned over den start, oplevelsescenteret har fået. Foruden den massive medieinteresse har knap 5.000 gæster været forbi inden for de to første uger.
”Både mediedækningen og anmeldelserne har været overvældende, siden vi slog dørene op. At vi også når langt ud over Danmarks grænser i det her samarbejde med VisitSydsjælland-Møn kan vist bedst betegnes som en drømmestart. Det vil uden tvivl være med til at understøtte vores fortsatte udvikling som portal for turisme på Stevns,” siger Steen Bonke Sørensen.
Se er sammenklip af presseomtalen her
VNR’en er produceret af vnr.TV/Kongshaug Productions.
Foto:Mads Tolstrup