Nu skal turisterne svinge dankortet

22.6.2020
Foto: VisitSydsjælland-Møn

Nyheden om, at danskerne får en ekstra portion feriepenge, modtages med kyshånd hos Destination SydkystDanmark. Men nu gælder det om både at forlænge sæsonen og samtidig få vores gæster til at svinge dankortet, når de er tjekket ind i destinationen.

Efter et forfærdeligt forår med coronanedlukning, begynder der så småt at være positive nyheder igen:

”Ugerne i højsæsonen tegner positivt. Meldingen fra en række overnatningssteder er, at danskerne i den grad har fået øjnene op for Sydsjælland-Møn som feriemål,” siger Martin Bender, direktør i Destination SydkystDanmark.

”Men den store udfordring bliver nu at få gæsterne til at svinge dankortet. Gæsterne skal helst ikke blive ’hjemme’ i feriehuset eller på campingpladsen, men i stedet ud og shoppe, spise på vores restauranter, gå på opdagelse i museerne og selvfølgelig besøge vores forlystelser,” siger han.

Martin Bender fremhæver sidste uges sommerpakke, der bl.a. giver gratis færgebilletter, lavere priser på museumsbesøg mv., som et godt initiativ, selv om han gerne havde set fx forlystelsesparker omfattet af hjælpepakken. 

Derfor er der sat en række ’skibe i søen’ for at skabe ekstra aktivitet i sommerlandet.

”I løbet af højsæsonen vil vi i vores markedsføring sætte ekstra fokus på, hvad gæsterne kan foretage sig, når de er i området, og der har vi en række værktøjer/platforme over for turisterne” siger Mike Olesen, marketingchef i Destination SydkystDanmark.

Digitalt fordelskort til børnefamilierne

En af de vigtigste platforme er fordelshæftet FunSpots, der til denne sæson er blevet digitaliseret og som netop er lanceret.

”I samarbejde med Visit Lolland-Falster har vi lagt mange kræfter i Funspots.dk, der giver gode tilbud og fordele på oplevelser til børnefamilier i hele SydkystDanmark og Sydhavsøerne,” siger Mike Olesen

”Det digitale hæfte er spækket med gode tilbud og fordele som hele erhvervet har været rigtig gode til at melde ind, som turisterne kan benytte sig af. Og for at give turisterne en ekstra bonus, er det muligt for de første 1.000 tilmeldte at hente en gratis gave ved udvalgte attraktioner,” siger Mike Olesen.

Han peger også på CulturePoint og Billetexpressen som vigtige redskaber for at få gæsterne til at blive lidt længere og opdage nye sider af destinationen. Det er værktøjer og platforme, der både retter sig mod de gæster, der er tjekket ind på et overnatningssted, men også mod endags-turisterne.

”Samtidig har vi lavet nye, flotte oplevelsesguides i brochureformat, som man kan få hos turistinformationerne, udvalgte overnatningssteder og endelig er guiderne tilgængelige for download på vores website,” siger han.

Der er nye oplevelsesguides til børnefamilien, voksne uden børn og en guide til outdoor-oplevelser er lige på trapperne.  

Sæsonen skal forlænges

De seneste overnatningstal fra Danmarks Statistik, der stammer fra april, afslører, at Destination SydkystDanmark har måttet indkasseret en 40% nedgang i overnatningerne i forhold til samme måned 2019.

Turisterhvervet er ganske enkelt ’bagud’ på point på grund af coronakrisen, og det kan en god højsæson ikke rette op på – derfor skal sæsonen meget gerne forlænges.

”I lyset af, at vi er kommet sent i gang med sæsonen på grund af corona, er det ekstra glædeligt, at mange danskere har udsigt til at få 3 ugers feriepenge udbetalt senest til oktober. Derfor gælder det om at få forlænget sæsonen, så der også kommer gæster i sensommeren og efteråret,” siger Martin Bender.

”Vi har allerede sat gang i kampagnen ’En Uforglemmelig Sommer’, og vi vil løbende skrue på vores markedsføringshåndtag og tilpasse budskaberne i kampagnen, sådan at vi kan overbevise danskerne om, at de også meget gerne må komme på ferie hos os i sensommeren og til efteråret,” slutter Mike Olesen.