Kompetenceløft

Lotte har lært én vigtig ting om at drive forretning – nu anbefaler hun andre det samme

27.2.2023
Forfatter: Simone Brandt Hald
Foto: Mads Tolstrup

Det er ikke kun lutter lagkage at være virksomhedsejer. Der er mange ting, der skal tjekkes af to do-listen. Men med den rette hjælp glider det hele meget lettere. Det fandt lokal bed & breakfast-ejer fra Præstø ud af.

Marketingansvarlig, økonomichef, hjemmesideudvikler, pedel, rengøringspersonale og… Fortsæt selv listen. Som selvstændig erhvervsdrivende har man mange kasketter på i løbet af en dag, men det er naturligvis ikke alt, man kan være verdensmester i.

Den erkendelse nåede Lotte Boehm hurtigt frem til, da hun og gemalen rykkede fra Gentofte til Fuglsanggård ved Præstø for at starte et bed & breakfast og en selv-pluk-have. Og så må man tage imod al den hjælp, man kan få.

”Mine digitale kompetencer er next to nothing, det interesserer mig ikke en bønne, men jeg ved også, at en hjemmeside i dag er uomtvistelig. Det skal man bare have, ellers kommer kunderne ikke. Det er ikke lige som for 30 år siden, hvor en flyer i postkassen kunne få folk til at strømme til,” siger hun.

Derfor meldte Lotte Boehm sig til et kursus i digital markedsføring hos Visit Sydsjælland & Møn.

”Det var trygt for en digital analfabet som mig, at alle de andre ikke var superbrugere. Vi var helt tydeligt på forskellige niveauer. Og så var underviseren supergod til at give eksempler, som hev det ned på et hverdagsplan. Selv det svære blev gjort tilgængeligt,” fortæller hun.

I alt har hun været på tre af Visit Sydsjælland & Møns kompetencekurser, og hun har været begejstret for dem alle.

”Der har været mange aha-oplevelser undervejs,” siger Lotte Boehm.

Selvom hun helst vil bruge tiden ”med rumpen i vejret i jordbærbedet”, som hun siger, så er hun fuldt ud klar over, hvor vigtig digital synlighed er.

”Jeg har fundet ud af, hvor stor betydning en hjemmeside har, og hvor meget man kan bruge den til. Men man skal ikke tro, at fluebenet er sat, så snart hjemmesiden er oppe at køre. Den skal udvikle sig organisk, i takt med at virksomheden udvikler sig, så man hele tiden får et her og nu-billede.”

Evalueringsdag 2022

Foto:Christian Lindgren

Også Rie Løvkvist, der er receptionist og markedsføringsansvarlig på Rødvig Kro & Badehotel, har haft stor glæde af Visit Sydsjælland & Møns kompetenceløftskurser. Hun har blandt andet deltaget i kurser med nyhedsbreve, hjemmesideopbygning og annoncering på sociale medier som omdrejningspunkt.

”På nyhedsbrevkurset fik jeg helt konkrete tips til, hvordan jeg kunne arbejde med at gøre overskrifter og emnelinjer mere interessante at klikke på, og hjemmesidekurset fik mig til at se vores egen side med helt nye øjne. Det gjorde bl.a., at vi fik luget ud i menupunkterne, så de giver mere mening for gæsterne,” forklarer hun og fremhæver også underviserne som et trækplaster.

”Det er ikke hvem som helst, der er sat til at undervise på kurserne. Man kan tydeligt fornemme, at det er kompetente folk, der ved, hvad de snakker om.”

For Rie Løvkvist er der ingen tvivl om, at kurserne beriger både medarbejder og virksomhed.

”Det går ofte så stærkt i hverdagen, at man ikke når at stoppe op og reflektere over, hvad man har gang i. Så det er rigtig sundt med sådan en rusketur engang imellem, som kan bidrage med nye input. Det vil jeg virkelig anbefale andre,” siger hun.

 

Tilmeld dig et af forårets otte kurser i Visit Sydsjælland & Møn HER