”Kampen om turisterne har aldrig været større”
Det er nu, vi skal være vakse og poste penge i digital markedsføring, hvis Sydsjælland og Møn skal på de danske og internationale turisters radar fremover. Voldsomme prisstigninger og en ny Femern-forbindelse kommer til at ændre spillereglerne i turismeverdenen.
De seneste års coronanedlukninger og restriktioner har sendt tusindvis af danskere på staycation i vores eget hjemland, og det har givet mange en fornyet forståelse for, hvor meget Danmark har at byde på som rejsemål. Men de danske turister er et attraktivt bytte, og bejlerne står i kø for at hale dem i land. Særligt nu hvor inflation og krigen i Ukraine har ført til voldsomme prisstigninger på alt fra energi til dagligvarer.
En gennemsnitlig dansk familie har nemlig ekstraudgifter for ca. 19.200 om året, viser beregninger fra Sydbank, og det vil utvivlsomt tvinge en del til at spare på fornøjelserne, som eksempelvis hotelovernatninger og restaurantbesøg.
Derfor bliver massiv digital markedsføring altafgørende i de kommende år. Både når det kommer til at tiltrække danske og udenlandske gæster. Vi er nødt til at stå stærkt i turisternes bevidsthed, ellers bliver vi overhalet indenom af andre destinationsselskaber i ind- og udland, der er mindst lige så ivrige for at lokke gæster til deres landsdel, som vi er her på Sydsjælland og Møn.
”Kampen om turisterne har aldrig været større,” siger Destination SydkystDanmarks direktør Martin HH Bender og tilføjer, at det også er blevet væsentligt dyrere at markedsføre sig gennem de kanaler, turisterne bruger, såsom Facebook og Google.
”I Destination SydkystDanmark bruger vi ti gange så mange kroner og ører på at skabe digital synlighed omkring Sydsjælland og Møn sammenlignet med for bare fem år siden. Og det er afgørende, hvis vi skal have en bid af kagen. Men med tanke på den massive konkurrence og en ny Femern-forbindelse på vej, der vil sende væsentligt flere internationale turister forbi vores landsdel, så skal der ganske enkelt større muskler til,” mener Martin HH Bender.
Foto:Mads Tolstrup
Femern åbner nye døre
Femern-forbindelsen, der forbinder den nordlige del af vores naboland Tyskland med Lolland, forventes færdigbygget i 2029, og allerede i 2030 vil de tyske turister alene stå for en halv million flere overnatninger i Region Sjælland, vurderer Erhvervshus Sjælland. Det svarer til en vækst på 52 procent.
Det kalder naturligvis på udvikling og opdatering af alt fra overnatningssteder til havnemiljøer og cykelruter. Alt sammen områder, Destination SydkystDanmark løbende er involveret i udviklingen af. Men vi står også over for en helt grundlæggende udfordring med at udbrede kendskab til vores destination uden for Danmarks grænser.
Efterhånden er Møn kommet på flere og flere tyske turisters radar. Nu skal ordet om de mange fantastiske oplevelser på Sydsjælland også spredes. Det skal ligeledes ske gennem mere målrettet digital markedsføring, mener Destination SydkystDanmarks direktør.
”Femern-forbindelsen giver ikke blot mulighed for flere europæiske gæster, tunnelen går begge veje, og det bliver også nemmere for danskere og svenskere at køre igennem Sydsjælland og videre til Europa, derfor forventer vi at miste danske turister, når forbindelsen åbner. Tabet af danske turister skal kompenseres med nye, europæiske turister. Det er et langt og sejt arbejde, som bør starte allerede nu,” siger Martin HH Bender.