Fremtidens turismemarkedsføring foregår på de sociale medier
På Folkemøde Møn gæstede Kulturscenen mange forskellige talks, foredrag og musiknumre. Ét af de indslag var en Q&A med TikTok-influencer Kelly Louise Killjoy og direktør i Visit Sydsjælland & Møn, Martin HH Bender.
1,8 millioner. Så mange gange har TikTok-brugere set Kelly Louise Killjoys videoer om blandt andet Skovtårnet, Geomuseum Faxe, Koldkrigsmuseum Stevnsfort og Gavnø Slot, da influenceren med det borgerlige navn Louise Rindal trådte op til podiet.
Hendes sketches med udgangspunkt i nordiske lande og deres stereotyper er nået vidt og bredt ud på det sociale medie, og i dag har hun svimlende 1,2 millioner følgere på TikTok og +140.000 på Instagram. Hun gik fra at lave videoer for sjov til at gøre hendes hobby til en karrierevej. Og med de mange følgere kom der også tilbud om sponsorater og partnerskaber – og ét af dem var et markedsføringssamarbejde med Visit Sydsjælland & Møn.
Partnerskabet har rystet en masse visninger af sig overfor et publikum, som normalt ville være svære at nå med traditionel turismemarkedsføring. Både antallet af visninger, men også den relativt unge målgruppe, der aktivt bruger TikTok. Men partnerskabets fordele er langt fra énsidige, det har nærmere fungeret som en slags symbiose.
- Jeg har fået en masse oplevelser, og jeg har fået åbnet for et helt nyt tema her på min kanal, når jeg kan tage ud og opleve ting, som folk faktisk gider se. Det har været rigtig givende for mit arbejde både på min kanal og for mig som person, fortæller Louise Rindal
Foto:Sydsjælland & Møn
Platformens udvikling er ikke til at spøge med, for på ganske få år er TikTok vokset fra en mindre, musikbaseret lip-sync app, hvor brugerne sang med på sange, til en social mediegigant med over 1,7 milliarder brugere. I takt med at appen er vokset, er der kommet flere forskellige afkroge, emner og genrer af indhold og måden, det bliver præsenteret på. Og det er her turisme- og rejsebranchen kan finde sin egen niche inden for markedsføring.
Og TikTok-stjernen er langt fra færdig med at arbejde med turismebranchen. Hun mener sagtens, at sociale medier og nye platforme kan gavne den måde, vi markedsfører rejsemål og turistattraktioner på.
- Jeg tror helt sikkert, at influencere og SoMe-personligheder er fremtiden inden for markedsføring af turistdestinationer, måske endda markedsføring generelt. Turismen følger stille og roligt med udviklingen, kan jeg mærke. Jeg bliver både kontaktet af kommuner og nu også Visit Sydsjælland & Møn, så jeg tror helt klart, at det her kan noget, siger Louise Rindal.
Herhjemme har TikTok været en del oppe at vende i medierne. Da appen er kinesiskejet, frygtede folketinget, at dansk data ville havne i hænderne på kinesiske bagmænd, og den bekymring har spredt sig som ringe i vandet. Men Kelly Louise Killjoy, deler ikke denne bekymring. Hun peger på, at vi i forvejen har lagt vores data i hænderne på hos store digitale virksomheder, den dag vi skrev os op til at benytte sociale medier som f.eks. Facebook og Google. Så hvorfor skulle det være anderledes nu?
Rockstjernerne af fordums tid er nutidens TikTok-stjerner, og Visit Sydsjælland & Møn har med succes taget første skridt i at udforske mediets potentiale ved at indgå et samarbejde med en kendis på platformen. Næste skridt bliver at gå all-in på at producere målrettet indhold til platformen – vi håber, I vil følge med.