Feddet Strand Resort: "Vi vil være verdens bedste campingplads"
Barren er sat højt oven på et rekordår på Feddet Strand Resort. Men kan lille Danmark konkurrere med all-inclusive ferien sydpå på sigt? Ja, mener de på Feddet. Sådan her har de tænkt sig at vinde kampen om turisterne.
De sidste baner rullegræs er ved at blive skåret til i kanterne, et hold tækkemænd er i fuld sving med at lægge stråtag på de nye ferielejligheder, og om en uges tid rykker det første hold gæster ind i de nyopførte luksushytter med egen spa, udendørsbruser og alt andet, den moderne feriegæst begærer. Alting skal stå snorlige til sæsonstart på 5-stjernede Feddet Strand Resort.
"Vi vil virkelig gerne give vores gæster en god oplevelse, og derfor kan vi ikke tåle, at tingene ikke er i orden. Vi har en ambition om at være de bedste. Det er ikke sikkert, vi er det på alle parametre, men vi har det drive, der skal til. Vi er her for gæsternes skyld, og vi vil lave verdens bedste campingplads," siger baron Ivan Reedtz-Thott, der ejer campingpladsen og samtidig driver Strandegård Gods inklusiv 1.290 hektar økologisk landbrug og skov, om de tårnhøje ambitioner.
Som én ud af blot tre campingpladser i Danmark er Feddet Strand Resort med i den eksklusive klub Leading-Campings, der tæller nogle af Europas absolut bedste campingpladser. En klub, du hverken kan smigre eller betale dig vej ind i, men som kræver en invitation, en enig jury, ambitiøse fremtidsplaner og en god trackrecord. Alle punkter, som Feddet Strand Resort kan sætte flueben ud for. Blandt andet er de ratet som Superplatz af ADAC – det tyske svar på FDM, bare langt større – en titel kun 215 ud af 15.000 europæiske campingpladser kan bryste sig af, og sidste år kårede ADAC’s brugere Feddet som den bedste plads i Danmark.
"Det er med til at give os en daglig reminder om, at vi skal give vores gæster den bedst mulige ferie. Det er det, vi lever og ånder for. Hele pladsen skal have en høj standard, man må ikke glemme hjørnerne, selvom det er en stor plads," siger Ivan Reedtz-Thott om det 20 hektar store campingareal.
"Man kan hele tiden finde nogle kanter, som kan trimmes. Jeg kan ligge søvnløs om natten og tænke på, at vi har ansvaret for så mange menneskers ferie. Det er enorm tillid at få, og så gælder det altså bare om at være klar," siger han.
Camping hitter
Feddet Strand Resort har længe været SydkystDanmarks absolutte højdespringer, når det kommer til overnatningskapacitet. Med de nye feriehuse, -hytter og -lejligheder bliver der plads til endnu flere overnattende gæster fra nær og fjern, og det er alt sammen en del af ferieresortets langsigtede forretningsplan. Allerede nu melder de om tæt på fuldt booket fra for- til sensommer, så de har endnu en travl sæson i vente på det naturskønne resort i Faxe Bugt.
De senere år har flere og flere danskere fået øjnene op for campinglivets glæder. Forhandlere melder om solgte campingvogne på stribe, og glampingtelte skyder op i hver en afkrog af landet. Den tendens blev kun forstærket i 2020, hvor mange danskere valgte at feriere hjemme som følge af corona. 2020 blev da også et rekordår på Feddet Strand Resort, og det momentum vil stedets administrationschef Kasper Kristensen for alt i verden gerne fastholde. Derfor investerer de nu massivt i at udbygge pladsen.
"En af årsagerne, til at vi investerer netop nu, er, at vi vil vise, at en campingferie i Danmark sagtens kan konkurrere med all-inclusive ferien sydpå. Det er vigtigt for os, at det her ikke er en ferieform, man vælger, fordi man ikke kunne andet. Det er en ferieform, man tilvælger – også når corona er overstået. Rigtig mange har fået øjnene op for det simple familieliv. Her på campingpladsen er det nærheden, trygheden, friheden og naturen, der fylder, og så har vi tilsat lidt luksus. I en travl og stresset hverdag er det balsam for sjælen," siger administrationschefen.
"Det er et tog, der kører, som vi skal være med på. Der er fokus på indlandsturisme de her år, og vores opgave er at give gæsterne en god oplevelse her hos os, så vi kan overbevise dem om, at ferie i Danmark kan noget. At det er attraktivt. Vi kan ikke styre vejret, men vi kan styre alt det andet, og det gør vi alt, hvad vi kan for," siger Ivan Reedtz-Thott.
Foruden nye overnatningsfaciliteter har Feddet Strand Resort også investeret i en padel-tennisbane, og snart bliver første spadestik til en ny burgerjoint taget. To regulære publikumspleasere, når kernemålgruppen er børnefamilier og par i alderen 45+. Hvad der præcis er på tegnebrættet de næste fem år, vil de to herrer ikke afsløre, men et større udendørsareal til vandleg for familiens mindste står højt på ønskelisten.
"Jeg håber, vi kan blive ved med at investere. Vi har masser af planer, men det er sådan med planer, at du skal have pengene, ideerne og tilladelserne. Og så skal vi helst også blive ved med at producere nogle børn, så vi har nogle prøvekaniner," griner Ivan Reedtz-Thott og henviser til administrationschefen Kasper Kristensen, som netop er blevet far for første gang. Selv har ejeren fire børn, tre af dem under ti år.
"Det er sindssygt godt at have små børn, når man har en campingplads. Du kan meget hurtigt se, hvor på pladsen de søger hen. Mine drenge er for eksempel særligt draget mod gamer-rummet," siger ejeren.
Foto:Frame & Work
Ferieboliger henvendt til tyske turister
I 2029 forventes Femern Bælt-forbindelsen, der skal gøre Lolland brofast med Tyskland, at stå færdig. Det rummer et enormt potentiale for turismebranchen på begge sider af broen, og allerede nu er Feddet Strand Resort begyndt at se nærmere på, hvordan de kan gøre sig endnu mere attraktive over for die deutsche gäste.
"I starten var jeg lidt tilbageholdende, fordi det er dyrt i forsikring, men nu lægger vi stråtag alle de steder, hvor vi kan komme til det. Nogle får også græs eller mos på taget. Det kan tyskerne nemlig godt lide, de søger den der danske Morten Korch-idyl tæt på naturen," siger Ivan Reedtz-Thott, der har masser af tyske bookinger i bogen denne sæson, men endnu ikke ved, om de får lov til at holde ferie i Danmark.
Når lokale giganter som Feddet Strand Resort udvider, smitter det positivt af på omgivelserne. Det lokker ganske enkelt flere turister til. For hver 1.000 kroneseddel en turist bruger, går knap 350 kr. til overnatning, mens mere end 500 kr. bliver brugt på oplevelser, mad og drikke og fornøjelser, viser en analyse fra VisitDenmark. Det er summen af alle de tiltag, der bliver iværksat i lokalområdet, der gør destinationen attraktiv i turisternes øjne, forklarer Ivan Reedtz-Thott. Når alt fra overnatningsfaciliteter til spisesteder og købstæder har et vist niveau.
"Der er kommet mange skønne oplevelser i vores område de senere år, bare se på Skovtårnet, og så har vi jo også et helt utroligt opland, man kan gå på opdagelse i, blandt andet omkring Stevns og Præstø,” slutter ejeren.