Jungshoved Præstegård

Badehotelsejer tiltrækker gæster fra Langtbortistan: Her er hans hemmelighed

24.9.2024
Forfatter: Simone Brandt Hald
Foto: Frame & Work

God service er en god forretning på Jungshoved Præstegaard. Her fremhæver gæsterne værtskabet som et reason to go, og det giver flere bookinger i bogen fra alle verdenshjørner.

”Et stykke af paradis”, skriver gæsten Maceij fra Polen. ”Værternes varme har gjort det her ophold uforglemmeligt”, skriver en anden gæst, Adriana fra Holland. Og en tredje gæst, Lois fra USA: ”Langt mere end et sted, du overnatter” og ”sjældent man møder sådanne værter i den verden, vi lever i i dag”.

Sådan lyder et lille udpluk af anmeldelserne af det idylliske badehotel Jungshoved Præstegaard på Booking.com. Ægteparret Anette og Filip Rasmussen har drevet Jungshoved Præstegaard nær Præstø i nu 15 år, og ifølge deres gæster kan de noget helt særligt, når det kommer til værtskab og gæsteservice.

På Tripadvisor har de maksimale 5 stjerner, og på bookingportalen Booking.com har deres gæster givet dem en rating på svimlende 9,4 ud af 10. På begge platforme vrimler det med rosende ord og anmeldelser om ”det hjertevarme og venlige” værtspar, den ”fantastiske atmosfære” og det smukke badehotel og dets naturskønne omgivelser.

Spørger man ejeren selv, hvad hemmeligheden bag de tilfredse gæster er, har han næsten svært ved at sætte ord på det, fordi det er blevet så naturlig en del af parrets hverdag at tage imod gæster fra hele verden.

”Vi behandler folk, som vi selv vil behandles. Ingen står og venter, og vi modtager gæsterne personligt og altid med et smil. Vi undersøger, hvem der kommer, og hvem de er, inden de står her med rejsekufferten i hånden. Man er nødt til at interessere sig for dem. Nogle er meget snakkesalige og vil gerne vide en masse om os og vores land, andre er mere introverte, og det skal man være god til at fornemme. Her hos os skal alle føle sig hjemme,” siger Filip Rasmussen.

Selvom han ikke kan fransk, så forsøger han sig med de få gloser, han kan, hvis de har en franskmand på besøg, og det får som regel gæsten til at føle sig godt taget imod. I det hele taget er check in-seancen langt fra noget, der bare skal overstås. Det er her, du som ejer har en gylden mulighed for at sikre, at din gæst får en god start på sit ophold, mener han.

”Vi gør meget ud af ikke bare at aflevere nøglen til værelset, og så var det dét. Nej, vi bruger tid på at fortælle dem om morgenmadsbuffeten og guide dem til, hvad de skal opleve i Præstø, Næstved, København, eller hvor de nu vil hen,” forklarer badehotelsejeren.

Jungshoved Præsetgård

Foto:Katharina Lea

Én stor familie

Jungshoved Præstegaard har besøgende fra hele verden – også fra meget fjerne egne, og på det punkt adskiller det lille badehotel sig fra andre overnatningssteder på Sydsjælland og Møn.

I samarbejde med Visit Sydsjælland & Møns pressetjeneste nåede rygtet om Jungshoved Præstegaard for nylig hele vejen til den globale tv-mastodont Euronews, der når ud til 400 mio. husstande i 160 lande, som kom og lavede et indslag fra præstegården.

De seneste to år er gæsterne fløjet ind fra nationer som fra USA, Canada, Indien, Bali, Saudi Arabien og Nigeria. De største kundegrupper er dog tyskerne, franskmændene og schweizerne, og så er polakkerne virkelig begyndt at markere sig, fortæller Filip Rasmussen.

Badehotellet har været fuldt booket hele sommeren. Men hvordan finder nigerianske og balinesiske turister til Præstø? Ifølge Filip Rasmussen er svaret meget simpelt.

”De her gæster går specifikt efter overnatningssteder med høje ratings. De finder os gennem de gode anmeldelser på bookingportalerne og via mund-til-mund-metoden, og så tager de gerne turen hertil,” siger han.

Jungshoved Præstegaard har mange gæster, der vender tilbage igen og igen – netop på grund af det unikke og personlige værtskab. På Jungshoved Præstegaard bliver man taget imod og taget sig af, som var man en del af familien. Og netop den familiære stemning er en af grundstenene i Anette og Filips værtskab.

”En af vores gæster sagde: ’I må aldrig tage billederne på væggene af jeres familie ned. Det er med til at gøre det så familiært at komme her.’ Ofte rydder vores gæster også selv af og sætter deres tallerkener ud i køkkenet efter morgenmaden, selvom de jo bare kunne lade det stå til os. Det har de trods alt betalt for. Men de føler sig som en del af familien, og i en familie hjælper man jo hinanden,” siger Filip Rasmussen og slutter:

”God service koster nada. Så hvorfor ikke være flink og venlig. Det kommer tifold tilbage.”

Jungshoved Præsetgård

Foto:Katharina Lea