21 turistvirksomheder får økonomisk saltvandsindsprøjtning fra SydkystDanmark via EU-projekt
Vækstprojekt sender én million kroner direkte ud i turisterhvervet på Sydsjælland og Møn.
Møn Camping i Hårbølle vil satse på økoturisme og skabe et helt særligt community for cykelentusiaster. Livsstilsbutikken Veras Verden ved Gisselfeld stiler efter at blive et oplevelsescentrum, der kan måle sig med de allerbedste interiørbutikker i landet. Og Rødvig Ferieby udvider med nye hytter og indtænker bæredygtighed og cirkulærøkonomi fra start.
Ambitioner er der rigeligt af på Sydsjælland og Møn. Heldigvis, for når Femern-forbindelsen står klar i 2029, bliver der behov for mere overnatningskapacitet og flere turistattraktioner til de sultne tyskere.
Hele 21 turistvirksomheder i SydkystDanmark har fået del i pengepuljen fra Væksttur 20/21, der er finansieret af EU og sat i verden for at booste turismen på Sjælland og Øerne. Alt sammen for at sikre, at de små og mellemstore turistvirksomheder er klar til det tyske rykind og med henblik på at kvalitetssikre og sæsonforlænge.
”Vækstprojektet har givet virksomhederne i vores destination mulighed for at realisere nogle af alle de ideer, som har ligget parkeret i skrivebordsskuffen af mangel på tid, overskud og ressourcer. Gennem Vækstturen har de fået nye øjne på deres forretning. Nogle har fået konsulenthjælp til at konceptudvikle, andre til at udarbejde markedsføringsplaner og digitaliseringsstrategier. Det har vist sig at være enormt værdifuldt for dem,” fortæller Rikke Karlsson, der står i spidsen for projektet i Destination SydkystDanmark, som dækker kommunerne Næstved, Vordingborg, Faxe og Stevns.
Vækstprojektet drives i tæt samarbejde med Visit Lolland-Falster og Destination Sjælland. I alt har 75 virksomheder på Sjælland og Øerne med turismefokus fået støtte. Heriblandt finder man både overnatningssteder, vandsportsvirksomheder, restauranter og fødevareproducenter.