Datadrevet Destinationsudvikling og Kommercialisering af data
Viden og indsigt er altafgørende for udvikling af turismen, og flere beslutninger bør tages på et oplyst grundlag. Gennem projektet etablerer vi et datahub, som virksomheder, de tre DMOer og områdets turismefremmeaktører kan bruge som fælles datagrundlag for fremtidens turismeudvikling.
Formål
Projektets overordnede formål er et ambitiøst løft af vidensniveauet om turismen og udviklingen i turismen på Lolland, Falster, Møn, Sydsjælland og Vestsjælland. Det vil være primært til gavn for områdernes turismevirksomheder, Sydsjælland & Møn, Visit Lolland-Falster og Destination Sjælland samt aktørerne inden for erhvervsfremmesystemet.
I samarbejde med virksomheder i områderne identificeres behov og efterspurgt viden, hvorefter data indsamles ved brug af bestående og ny teknologi. Disse data bearbejdes og sendes tilbage til virksomhederne til brug for det tværgående arbejde med at øge antallet af overnatninger, turismeomsætningen og turisternes tilfredshed.
Analysebureauet, Inzights, agerer sparringspartnere, rådgivere og står for at bearbejde al data, der naturligvis behandles fortroligt.
Indsatser
Projektet arbejder i flere spor, som blandt andet tæller:
- Turismebarometer – kortlægning af overnatningskapacitet, kapacitetsudnyttelse og bookingsituationen fremadrettet.
- Kontinuerlig måling af besøgsoplevelse og adfærd på tværs i destinationerne.
- Online-søgnings overvågning rapporteret på månedsbasis.
- Eventevalueringer og udvikling af nye events.
Læs mere om de forskellige spor her.
Projektperiode
Projektet løber fra 1. maj 2020 – 31. april 2023
Vil du vide mere?
Marketingchef